Slovenski božič Matije Tomca
Za lažje razumevanje dela, ki so ga skupaj izvedli združeni zbori župnije Brdo in gostje Grajski oktet se je potrebno vrniti malce v zgodovino avtorja dela Slovenski božič, ki je pustil svojevrsten pečat tudi v domžalski dekaniji. Matija Tomc je bil po rodu iz Bele Krajine, rojen v Kapljišču. Po šolanju v domačem kraju, Novem mestu in Šentvidu nad Ljubljano je vstopi v bogoslovje in bil leta 1923 posvečen v duhovnika. Med leti 1926 in 1930 je na Dunaju študiral kompozicijo in orgle, po vrnitvi je v Zavodu sv. Stanislava vse do začetka druge svetovne vojne poučeval glasbo, medtem pa plodno sodeloval še z mnogimi drugimi glasbenimi ustanovami. Zaradi razpustitve Zavoda in pomanjkanja duhovnikov ga je škof leta 1946 poslal v Domžale za kaplana - za pomoč bolnemu župniku Berniku. Dve leti kasneje je Matija Tomc prevzel mesto župnika in to službo opravljal vse do zlate maše leta 1973, ko se je upokojil. Med Domžalčani je bil zelo priljubljen, spoštovan in cenjen. Prof. Matija Tomc je bil asketski mož visoke rasti in vzravnane drže, resnoben človek, ki je od sebe in drugih zahteval red. Čas, v katerem je živel, je bil neprizanesljiv, do njegove ustvarjalnosti nerazumevajoč in krut, o čemer priča tudi dejstvo, da je bil za dobra dva meseca jeseni leta 1953 celo zaprt. S skoraj 1300 glasbenimi deli je pustil neizbrisno sled na polju slovenske glasbe, kjer je posegel na vsa področja - od opere (Krst pri Savici), cerkvenih (Križev pot) in posvetnih kantat (Stara pravda), kantatnih maš (Missa iubilaei) do orkestralnih skladb (Koncertna uvertura), komorne glasbe za solistične inštrumente in orgelskih del.Slovenski Božič je delom, ki sloni na narodnih napevih smo v župniji prvič uprizorili leta 1986 in spomini naj so prav prijetni, vsaj za tiste, ki so kakor koli sodelovali pri tem projektu. Tokratna uprizoritev je poleg večjega števila sodelujočih pevcev v cerkvi sv Luka, ki slovi po dobri akustičnosti bila podprta z računalniško podporo, ki si jo v letih prve uprizoritve še zamišljati nismo mogli. Tako smo v nedeljo 28. decembra popoldne v cerkvi najprej prisluhnili koncertu, ki so ga pripravili nastopajoči v Slovenskem božiču. Tak osmo prisluhnili Grajskemu oktetu, Matevžu Kink bariton, Bernardi Serša Pavlič sopran in otroškemu zboru župnije Brdo pod vodstvom Petre Avbelj, ki nas je s pesmima Ko so pastirji in Angelci stopajo vpeljal v božično skrivnost. V njem smo prisluhnili mešanemu pevskemu zboru župnije Brdo in cerkvenemu pevskemu zboru iz Šentvida pri Lukovici, angelci so bili mladi otroškega pevskega zbora , pastirji Grajski oktet, Marija Bernarda Serša Pavlič, Jožef Matevž Kink pastirja Miha Lenarčič in Bogdan Magister, krčmarica in krčmar Marija Juteršek in Tone Praznik. Za orglami je spremljal nastopajoče Lojze Pezdirc organist in zborovodja na Brdu, taktirka je tokrat pripadla ženskim rokam in to Špeli Kink, ki je bila z možem Matevžem Kink eden izmed idejnih vodij projekta. Za tehnično plat spremljave je tako kakor že večkrat skrbel Anton Meden in zato se predstava lahko prične. Vsebina Slovenskega božiča, čudovito petje in prostor, ki ga nudi obnovljena cerkev sv. Luka v sp. Praprečah so naredili svoje, saj so jo obiskovalci 3. koncerta napolnili do zadnjega kotička v veselje vseh nastopajočih. Močan aplavz obiskovalcev ob koncu koncerta, je kakor obliž za vse prebite urice na vajah, saj niso bile zaman. Besedico zahvale tako pevcem kakor organizatorjem je izrekel še župnik Andrej Svete, ki je nad celotnim projektom bedel vse od začetka in vse zbrane povabil na čaj in piškote, saj je cerkve vse prej kakor topla. In kako se je prilegel topel čaj , ja tako, da so še zunaj zapeli in zelo pozno končali, z mislimi pa so že bili pri naslednjih skupnih projektih.